![]() |
||
![]() |
||
Inledning - |
||
På denna sida går jag grundligen igenom alla de bilar som
racingteamet TWR- Tom Walkinshaw Racing i England byggde
1994 för BTCC-säsongen. Så läs vidare! |
||
Info
> Volvo 855 Steffansson Automotive Prototyp. Nuvarande ägarstatus: Säljcenter i Örebro. Är för närvarande ute till salu. |
||
![]() |
||
Historia
>
Den första 855:an som byggdes för Volvos debut i BTCC -1994, har aldrig tävlats med, byggd med de bara de bästa bitarna utan hänsyn till kostnader. Den gamla motorn som satt i bilen från början finns i Tyskland. Idag har bilen en betydligt mer kraftfull motor under huven. Autotech har byggt en turbofemma på 425hk och 450nm och en sprillans ny dogringlåda från Tractive är monterad. Ett riktigt värstingbygge. Helt klar för race och i ett riktigt fint skick. Egendesignade och tillverkade 18" magnesiumfälgar etc. Finns till salu för 300 000SEK. |
||
Bilens historia ordnat efter årtal med bilder > | ||
![]() Steffansson Automotive 1993 ![]() |
||
Info
> Volvo 855 TWR Chassi #R4-001 Nuvarande ägarstatus: Johnny Haraldsson. |
||
![]() |
||
Historia
>
Byggdes av TWR för BTCC 1994, där Jan Lammers körde den. 1995 så lånades bilen ut till Volvo Australia där den kördes av Tony Scott i Australian Supertouring Championship med nummer 11 på bilen. Då med en 95- TWR-stötfångare. När bilen sedan kom till Sverige efter Australien så tog Johnny Haraldsson vara på bilen. Johnny var Team Manager för Volvos STCC team 1996-00. Han återställde bilen till 1994-utseendet och renoverade bilen, sedan kördes bilen av Rickard Rydell på Ring Knutstorp några varv innan den ställdes in för förvaring i Halmstad där den är än idag. Stod utställd på Halmstad Sports Car Show i Juli 2011. Bilen är i trygga händer. Kommer att visas på ett museum i Simrishamn denna säsongen. |
||
Bilens historia ordnat efter årtal med bilder > | ||
|
|
![]() Sverige idag ![]() Johnny Haraldsson |
Info
> Volvo 855 TWR Chassi #R4-002 Nuvarande ägarstatus: Volvos Museum i Hisingen, Göteborg. |
||
![]() |
||
Historia
>
Byggd av TWR för BTCC 1994, där föraren Rickard Rydell körde den 1994. I slutet av säsongen så skeppades bilen till Sverige där den lite senare mot hösten lånades ut till Jan "Flash" Nilsson och kördes på Jyllandsringen en tävling på hösten -95. Det var tänkt att Jan "Flash" Nilsson skulle ersätta Rydell en tävling då Rydell punkterade lungan i en olycka, och då var Jan tvungen att köra ett race som klassades som en internationell tävling för att ens få tävla i BTCC i England med så kort varsel. Men tävlingen på Jyllandsringen gick inte riktigt som dem hade tänkt. En konkurrent körde med motorhaveri och insåg inte att bilen lämnade ett moln bakom sig av rök och när "Flash" försökte köra om med kombin så uppmärksammades inte detta av konkurrenten utan det resulterade i att kombin masserade framskärm och motorhuv på konkurrenten och en drivaxel med mera var skrot på kombin. Delar beställdes från TWR, bilen återställdes och gjordes i Halmstad. Strax efter detta som hände och när bilen var återställd så testkördes den några varv på Gelleråsen i Karlskoga av Rickard Rydell och Carl-Ingemar Perstad för ett reportage i Trafikmagasinet. Efter detta flyttades bilen till sin sista viloplats, Volvos museum i Arendal, Göteborg där den står än idag. Skall enligt uppgift vara komplett/startklar.
Stod även utställd på en motormässa i
Essen 2005. |
||
Bilens historia ordnat efter årtal med bilder > | ||
|
Info
> Volvo 855 TWR Chassi #R4-003 (Chassibrickan är borttagen) Nuvarande ägarstatus: Bilhandlare, Holland. |
||
![]() |
||
Historia
>
Byggdes 1994 av TWR med chassinummer R4-003 (Kombi). Bilen fungerade som en reservbil 1994 utifall någon av de andra bilarna skulle gå sönder osv. På slutet av 1994 så bestämde sig TWR för att använda bilen som utvecklingsbil under vintern till 1995. Eftersom sedankarossdelar i tunnplåt inte fanns tillgängliga från Volvo ännu så fick man C-stolpar, tak, bakskärmar, baklucka, stötfångare bak osv för att bygga sedan av kombin. Vintern år 1994-1995 så användes denna bil som en utvecklingsbil åt de kommande sedanbilarna man skulle tävla med i BTCC 1995. Bilen har en mix av delar från 1994/1995 specifikation. Ett sätt att känna igen "Ringern" är att avgassystemet går ut på vänster sida (som kombin) och inte i mitten som på R5-orna. Bilen har aldrig tävlats med utan
endast testats av Rydell/Harvey. Har varit medåkningsbil under
1995-2000. Utställd på många mässor med mera. Bilen har använts flitigt och körts i England, Sverige, Canada, Italien mm endast som medåkningsbil. Alla platser och datum finns antecknat. Bilen hann bli såld till Jan Påhlsson som hade bilen utställd på Vallåkraträffen 2003 och körde några varv med bilen på Ring Knutstorp 2002. Bänkades på Tsmotor i Sverige innan den såldes till Holland år 2004 till Volvohandlaren Thom de Jong. Han använde bilen som en reklampelare i sin butik. Var länge till salu på en tysk annonssida för 67000Euro och såldes till en god vän till Thom de Jong i Holland.
|
||
Bilens historia ordnat efter årtal med bilder > | ||
|
|
|
|